ایران در میان احزاب کرد عراق در انتخاب نامزد ریاست جمهوری میانجیگری می کند

[ad_1]

رسانه های عراقی به نقل از منابع سیاسی گزارش دادند که یک هیئت ایرانی برای میانجیگری میان احزاب کرد عراقی به اربیل رفته است.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری بغداد به نقل از منابع آگاه سیاسی نوشت ایران در میان آنها مداخله می کند تا رویکردهای احزاب کرد عراقی را به هم نزدیک کند.

منابع خاطرنشان کردند که هیئت ایرانی برای دیدار با رهبران حزب دمکرات کردستان عراق به اربیل رفته است.

منابع افزودند: هیئت ایرانی همچنین با رهبران ائتلاف میهنی کردستان دیدار خواهد کرد تا رویکردهای دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی در مورد انتخاب نامزد ریاست جمهوری عراق را نزدیک‌تر کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس سنت سیاسی عراق، ریاست این کشور بر اساس توافقات احزاب کرد بود.

در انتخابات اخیر عراق به دلیل آرای زیاد حزب دمکرات و تفاوت چشمگیر آن با آرای سایر احزاب کردی از جمله اتحادیه میهنی، موضوع انتخاب رئیس جمهور نسبت به دوره های قبل تا حدودی پیچیده شده است. این ارتباط برقرار است.

اکثر گروه های هماهنگ کننده شیعه از برهم صالح، نامزد اتحادیه میهنی کردستان عراق برای دور دوم حمایت می کنند. در مقابل، به نظر می رسد که جناح صدر به رهبری مقتدی صدر که بیشترین آرا را در میان جریان های سیاسی عراق به دست آورده است، به حزب دمکرات کردستان نزدیک تر است. برهم صالح با هوشیار زیباری، نامزد دموکرات ریاست جمهوری رقابت می کند.

در انتخابات اخیر پارلمان عراق، حزب دمکرات کردستان 31 کرسی و اتحادیه میهنی 17 کرسی به دست آوردند. حزب دمکرات می گوید که اتحادیه میهنی بدون رضایت بقیه کردها، برهم صالح را برای این پست نامزد کرده است.

رئیس جدید پارلمان عراق مهلتی را تا 8 فوریه برای انتخاب یکی از دو نامزد ریاست جمهوری تعیین کرده است.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *