کسب مقام های عالی از نظر مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

[ad_1]

اگرچه ایران در بسیاری از زمینه های مالکیت فکری رتبه بالایی در جهان دارد، اما به دلیل 12 چالش از جمله رقابت کم در بازار مالکیت فکری در ایران، وجود شکاف عمیق تکنولوژیکی بین ایران و کشورهای توسعه یافته و اتکای صنعت داخلی به فناوری های وارداتی، ضعیف بودن ارتباط جامعه دانشگاهی با صنعت باعث شده است که اقتصاد کشور به دلیل عدم اجرای نوآوری ها در صنعت در وضعیت شکننده ای قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در طول دو قرن اخیر، تغییرات تکنولوژیک رخ داده است، زندگی بشر دستخوش تغییرات بسیار بزرگ و کوچک شده است. زیرا این نوآوری ها طول عمر افراد را افزایش داده و در عین حال تغییرات غیر قابل پیش بینی در کیفیت زندگی انسان ها ایجاد کرده است.

تسریع در توسعه سریع فناوری و استفاده از آن برای حل چالش های جهانی، روند غالب در دنیای امروز است و بدیهی است که مالکیت معنوی به عنوان زیرساختی ضروری در اکوسیستم نوآوری-فناوری، نقشی بی بدیل در این حوزه ایفا می کند.

احساس نیاز به سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به وقایع سال 1873 برمی گردد. امسال نمایشگاهی به نام نمایشگاه بین المللی نوآوری در وین برپا شد و اکثر مهمانان از ترس سرقت مالکیت معنوی و نبود راه حل بین المللی برای حمایت از کارشان در این مراسم شرکت نکردند. با این اتفاق، ۱۰ سال بعد، با تلاش کارشناسان، کنوانسیون پاریس برای اولین بار در سال ۱۸۸۳ برای حمایت از مالکیت فکری ایجاد شد و کشورهای عضو برای دستیابی به اهداف مربوطه، یک اداره بین‌المللی ایجاد کردند.

به دنبال این اقدامات، سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در سال 1970 تأسیس شد.

طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد (حقوق مالکیت معنوی)، افراد از حمایت مادی و معنوی حاصل از تولیدات علمی، ادبی و هنری و حقوق مالکیت معنوی و سایر حقوق مالکیت، حقوق تجاری و کپی رایت برخوردارند. از نیروی کار یا سرمایه خود بهره مند خواهند شد.

ادامه این تلاش ها منجر به انتشار این آمار در مورد مالکیت معنوی می شود که کشورها بر اساس تعداد ثبت اختراع، علائم تجاری و سایر اشکال مالکیت معنوی رتبه بندی می شوند.

شاخص جهانی نوآوری یکی دیگر از گزارش های سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) است که کشورها را از نظر نوآوری رتبه بندی می کند.

مالکیت فکری مجموعه ای از قوانین و مقرراتی است که از فعالیت ها و فرآورده های فکری، خلاقیت و ابتکار حمایت می کند و در این راستا تعدادی حقوق مادی محدود به زمان و حقوق دائمی معنوی به پدیدآورنده آن اعطا می شود. از دیدگاه مدیریت مالی، دارایی ها به دو قسمت مشهود و نامشهود تقسیم می شوند.

شاخص مالکیت فکری گزارشی است که هر ساله توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می‌شود و یکی از مهم‌ترین گزارش‌هایی است که کشورها مانند چندین سازمان و نهاد آن را آمار منتشر شده در این گزارش می‌دانند. آنها برای شناسایی چالش ها و ضعف های خود در این شاخص ها رصد و شناسایی می شوند و بر این اساس تلاش می کنند سال آینده در جایگاه بالاتری در رتبه بندی قرار گیرند.

شاخص مالکیت فکری شامل مواردی مانند «علائم تجاری»، «اختراعات»، «طرح‌های صنعتی»، «حفاظت از گیاهان» و «نشانه‌های جغرافیایی» است که بر اساس تحلیل 180 کشور و دفاتر ملی و مناطق مالکیت معنوی انجام شده است. بررسی و منتشر شد.

گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت معنوی در سال 2021

چین، ایالات متحده و ژاپن سه رهبر جهانی در زمینه مالکیت معنوی هستند که برنامه هایی برای حوزه های مختلف مالکیت معنوی مانند علائم تجاری، علائم تجاری، طراحی صنعتی و ثبت اختراع دارند. به همین دلیل کشوری مانند چین در حال تبدیل شدن به اولین قدرت جهان است.

امیرعباس محمدی کوسکی، سرپرست تیم اختراعات ایران در گفت وگو با ایسنا، وی درباره جزئیات گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت فکری سال 2021، خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش، ایران از نظر ثبت اختراع در رتبه بیست و یکم، از نظر علائم تجاری و طراحی صنعتی رتبه سوم را دارد که شامل اپلیکیشن و دستگاه‌های با نوآوری.» رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است و در مجموع ایران از نظر مالکیت معنوی در رتبه یازدهم جهان قرار دارد.

ثبت علامت تجاری

محمدی کوشکی با اشاره به وضعیت جهانی ایران در زمینه ثبت علائم تجاری گفت: ایران در سال گذشته با 541 هزار و 750 ثبت علامت تجاری رتبه سوم جهان را کسب کرده است. رشد برندها در سال 2020 بسیار خوب بود. .

وی با تاکید بر اینکه این رتبه‌بندی شامل تعداد درخواست‌های علامت تجاری همه شرکت‌های ایرانی است، خاطرنشان کرد: این شاخص شامل هر برند و محصول تولیدی مانند عروسک یا فنجانی است که شرکت‌ها برای اولین بار تولید می‌کنند.

محمدی کوشکی افزود: چین با 9 میلیون و 35 هزار درخواست رتبه نخست جهان را دارد. بسیاری از پیشرفت های جهانی در ثبت علائم تجاری در کشور چین است و این تعداد نشان دهنده تعداد زیاد استارت آپ ها در این کشور است، در حالی که چین جزو اولین کشورهایی بود که تعداد زیادی علامت تجاری را در دفاتر ملی و بین المللی به ثبت رساند.

وی ثبت علامت تجاری را عامل موفقیت استارت آپ ها خواند و خاطرنشان کرد: رتبه دوم شاخص ثبت علامت تجاری از کشور آمریکا با 780 هزار علامت تجاری و پس از آن ایران است.

محمدی کوشکی، چهارمین اداره ثبت اختراع اروپا که با 438 هزار و 511 درخواست علامت تجاری در رتبه چهارم جهان قرار دارد، افزود: در مجموع در سال 2020 درخواست های علامت تجاری 19.3 درصد رشد داشته و رشد ایران در این شاخص 1.19 درصد بوده است.

به گفته وی، ایران در سال ۲۰۱۹، ۵۵۴ هزار و ۹۲۵ کاراکتر را ثبت کرده است.

وی نرخ رشد علائم تجاری در سال 2020 را 3.19 درصد عنوان کرد و گفت: 2 میلیون و 170 هزار درخواست برای ثبت علامت تجاری در دنیا انجام شده است که چین در رتبه نخست قرار دارد.

کسب مقام های عالی از نظر مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

ایران با مجموع سه شاخص (علامت تجاری، ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی)، جایگاه ایران در جهان هشتم و چین و آمریکا رتبه سوم ثبت علامت تجاری و یازدهم جهان در ثبت طرح صنعتی را دارد. آلمان و ژاپن نیز به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند.

ثبت گونه های گیاهی

متاسفانه در این شاخص اطلاعاتی از ایران وجود ندارد، در حالی که ایران دارای گونه های گیاهی زیادی است، بنابراین تعداد زیادی گیاه و گل در کشور وجود دارد که فقط در ایران یافت می شود. ما با شناسایی گونه های گیاهی می توانیم دارو را جدا کنیم، بنابراین ثبت گونه های گیاهی بسیار مهم است.

رتبه ایران در شاخص تولید مالکیت فکری از نظر تولید ناخالص داخلی

رئیس تیم ثبت اختراع ایران با بیان اینکه ایران بر اساس شاخص «تولید ناخالص داخلی دانشگاه» جزو ۱۰ کشوری است که بیشترین تعداد درخواست ثبت اختراع مقیم را داشته است، گفت: رتبه بندی کشورها در این شاخص به شرح زیر است:

کسب مقام های عالی از نظر مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

در صنعت IT که شامل پهنای باند، سرعت اینترنت و … می شود، ایران رتبه 50 دنیا را دارد اما از نظر نوآوری در کسب و کار و تولید فناوری اطلاعات رتبه دهم را دارد. این نشان می دهد که ایران در نوآوری و خلاقیت بالاتر از میانگین جهانی است، اما از این نوآوری ها در صنعت استفاده نمی شود.

ایران از نظر مدال های علمی رتبه دهم جهان را دارد اما چرا با وجود این جایگاه های بالا وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست، محمدی دلیل آن را عدم استفاده از این نوآوری ها و فناوری های تولید شده در صنعت می داند و یادآور می شود که دلیل آن نبود زیرساخت مناسب یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام می شود، تفکیک فهرستی از اختراعات در حوزه های مختلف است و از سوی دیگر، هر یک از این اختراعات باید به سمت صنایع مربوطه سوق داده شود که مورد بهره برداری قرار می گیرند.

چالش های نظام مالکیت فکری کشور به شرح زیر است:

ردیف چالش های مالکیت فکری
1 کیفیت پایین ارزیابی و بازنگری درخواست های ثبت مالکیت معنوی
2 مشکلات در دادخواهی و تعقیب نقض حقوق مالکیت معنوی
3 کیفیت پایین قوانین مالکیت معنوی موجود
4 آموزش و مهارت ناکافی در ساختار اجرایی حقوق مالکیت فکری
5 آگاهی پایین استفاده کنندگان از مالکیت معنوی (دانشگاه ها، محققان، شرکت ها و غیره)
6 ناکارآمدی بازار مالکیت فکری و واگذاری حق امتیاز در کشور
7 رقابت کم در بازار مالکیت فکری در ایران
8 تسلط رویکرد حقوقی و قضایی به موضوع مالکیت فکری در ایران به جای اینکه بخشی مهم از نظام ملی نوآوری تلقی شود.
9 استقلال بخش قابل توجهی از نظام مالکیت فکری از نظام ملی نوآوری (اجرایی و قضایی)
10 وجود شکاف عمیق تکنولوژیک بین ایران و کشورهای توسعه یافته و اتکای صنعت داخلی به فناوری های وارداتی
11 وجود ضعف های ساختاری به ویژه پیوندهای ضعیف بین دانشگاه و صنعت
12 ناتوانی بخش خصوصی در تحقیق، توسعه و نوآوری

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.