نمونه های عینی تولید کشاورزی دانش بنیان

[ad_1]

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به شعار سال 1401 گفت: مصرف بهینه آب، دامپروری، توسعه بذر هیبریدی و تخصیص محصولات تراریخته از مصادیق تولید دانش بنیان است.

محمدتقی نکدلی در گفت وگو با ایسنا، درباره شعار سال 1401 «تولید دانش بنیان و اشتغال زایی» گفت: مقام معظم رهبری پیش از این در سخنان خود به این موضوع اشاره کردند؛ در حالی که در سال 1401 به عنوان یک مقام معظم رهبری مطرح شد. به همین دلیل مجلس یازدهم قانون تولید و جهش دانش بنیان را در دستور کار خود داشت. پس مجلس انقلاب از قبل پیام مقام معظم رهبری را درک کرده و در این راستا گام برداشت.

حوزه دانش بنیان باید با کمترین مصرف آب به بالاترین تولید دست یابد

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم درباره ضرورت کشاورزی دانش بنیان گفت: موضوع آب در کشور یکی از مهمترین حوزه هایی است که می تواند ارتباط ویژه ای با حوزه های دانش بنیان داشته باشد. . آن روزگاری که مزارع را زیر آب می بردیم و آب زیادی مصرف می کردیم، گذشته است. باید بتوانیم با کمترین آب بیشترین تولید را داشته باشیم.

در حوزه بذر هیبرید به اقدامات دانش بنیان بیشتری نیاز داریم

عضوکمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه تاکنون اقداماتی در زمینه آبیاری قطره ای و آبیاری زیرزمینی انجام شده است، گفت: بذر هیبریدی – از ترکیب دو گیاه مادری کاملاً متفاوت تشکیل شده است. ” بذر هیبرید نسبت به سایر دانه ها کاملاً برتر است. زیرا ترکیبی از خواص منتخب و مفید گیاه مادر – یکی از قسمت هایی است که مربوط به حوزه دانش است. برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه اصفهان در این زمینه اقدام کرده اند اما برای تولید بذر به اقدامات دانش بنیان بیشتری نیاز داریم.

حوزه دانش بنیان باید تکلیف محصولات تراریخته را مشخص کند

نکدلی به ضرورت پرورش دام دانش بنیان اشاره کرد و گفت: می دانیم که دست منابع طبیعی و حوزه دانش بر یکدیگر استوار است. کودهای شیمیایی باید کمترین آسیب را به محصول و محیط زیست وارد کنند. از طرفی بحث جنجالی محصولات تراریخته را داریم. حوزه دانش بنیان باید به میدان بیاید و یک بار برای همیشه مضرات و فواید محصولات تراریخته را شناسایی کند.

این نماینده مردم استان اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا بودجه 1401 متولی مصادیق دانش بنیان است، گفت: قانون معروف ایمنی مواد غذایی را در مجلس یازدهم به تصویب رساندیم که بسیاری از این مصادیق را پیش بینی کرده بود. وی افزود: برخی از بندها و یادداشت‌های مربوط به بودجه ۱۴۰۱ از نمونه‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنند، اما در حال حاضر معتقدیم بودجه ۱۴۰۱ مقدمه‌ای برای بحث دانش‌بنیان است تا اقدامات دیگری برای تکمیل بودجه یا بودجه سال‌های آینده انجام دهیم.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *