شیر توپی یا بال ولو (Ball Valve) چیست؟

شیر توپی یا بال ولو (Ball Valve) چیست؟
بال ولو

جنس شیرآلات صنعتی بسته به کاربرد و خواص سیال می تواند کربن استیل، استنلس استیل و آلیاژ های متعدد فولادی باشد. Fully welded Bode : این دسته از شیرآلات استیل، برعکس شیرهای Split Body به صورت یکپارچه تولید می شوند. با این حال، اگر به لوله کشی گاز منزل خود دقت کرده باشید، دقیقا بعد از کنتور و در خروجی تعبیه شده جهت اتصال هر نوع وسیله گازسوز، از شیر گازی یا به اصطلاح عامیانه تر از شیر دسته گازی استفاده شده است. با استفاده از این پوشش ، گزارش هایی از ترک خوردگی تحت سیکل حرارتی گزارش شده است. طرفداران نیکل الکترولس می گویند که با عملیات حرارتی ، این پوشش می تواند به سطوح سختی نزدیک به پوشش کروم سخت برسد ، اگرچه دلیل اصلی استفاده از آن برای مقاومت در برابر خوردگی آن است. جریان از طریق این شیر، یک سایز لوله کوچکتر از اندازه لوله شیر است و در نتیجه جریان کمی محدود است. این نوع طراحی به دلیل سرعت بالای مایعات، به طور کلی ساختاری قوی تر را لازم دارد که سریعا به یک شیر استاندارد آسیب می زند. Article has  be en g᠎en​erated with the help ᠎of G᠎SA C on​tent Gen er at​or  DE᠎MO !

Trunnion ball valve یک اهرم و محور مکانیکی برای نگهداری و لنگر کردن توپی را در بالا و پایین دارد، این طراحی معمولا روی شیرهای بزرگتر و با فشار بالا (مثلا ۴ اینچ و بالاتر از ۶۰۰ اسب بخار و بالاتر) انجام میگیرد. این نوع شیرها سبب افت فشار در خط لوله می شوند. این شیرها می توانند برای روشن / خاموش یا کنترل جریان پیوسته استفاده شوند. Boronizing کردن از رسوب بخار شیمیایی (CVD) برای تولید یک لایه پوشش بسیار سخت استفاده می کند. به همین خاطر در اغلب صنایعی که تحت شرایط فوق کار می کنند، از شیر های توپی استفاده می شود. برای جلوگیری از این مشکلات می توان از شیر توپی یا بال ولو (شیر گازی) کنترلی استفاده کرد که باعث می شود شیر در زمان سریعتری بسته شود و لطمه کمتری به سیت شیر توپی یا بال ولو (شیر گازی) وارد گردد. برای جلوگیری از این عارضه، برخی از وسایل مربوط به عایق و یا نوار حرارتی می توانند کمک بسزایی به این موضوع داشته باشند. برخی از Ball valve ها دارای عملگرهایی هستند که به صورت دنده خورشیدی کار می کنند. در ball valve های با پورت کاهش یافته، جریان از طریق شیر، یک سایز لوله کوچک تر از اندازه لوله شیر است که باعث جریان محدود شده است.

جریان بدون هرگونه محدودیت است، اما شیر بزرگتر است.

از ویژگی های پوشش های الکترولس نیکل میتوان به یکنواختی آن و چسبندگی مناسب این پوشش ها به زیر لایه است که کاربردهای فراوانی در انواع ولو های توپی دارد. این ماده در برابر صدمات ناشی از فرسایش ، حفره و شوک های حرارتی مقاوم است و برای سرویس بخار ، کار با کاتالیزورها و گازدهی ذغال مناسب است. مسیر اول با کاهش در سطح مقطع همراه است و حفره روی گوی کوچک تر از ورودی و خروجی شیر می باشد. در حالی که شیر توپی امروزی کاملاً اختراع جدیدی است، ایده این شیر توپی برای حدود 125 سال پیش است. در مواردی که با یک سیستم فرآیند برودتی سر و کار داریم، ممکن است بال ولو استاندارد دچار نشتی شده، شیر خراب شده و یا حتی منفجر شود، که این به دلیل افزایش فشار داخلی ناشی از فرآیند طبیعی گرم شدن سیستم برودتی است. شیر “کاهنده یا مجرای کاهش یافته” (RB) دارای اندازه مجرایی است که از اندازه مجرای لوله متصل به آن، کوچکتر است. جریان بدون هرگونه محدودیت است، اما شیر بزرگتر است. در بال ولو های ورودی جانبی یا ساید انتری ، توپی آن از طرفین وارد میشود، که به معنی این است که هنگام تعمیر اجزای داخلی (تریم) باید شیر را از خط لوله خارج کنیم.

یک شیر کنترل پنوماتیک همچنین به نشان دهنده موقعیت ( پوزیشینر) مجهز است که سیگنال کنترل را به موقعیت محرک تبدیل کرده و شیر را متناسب با آن باز می کند. شیر توپی فولادی stop entry: در این نمونه از سیر توپی فولادی جهت مونتاژ کردن و دمونتاژ کردن بال بر روی شیر از قسمت بالایی بال جا زده می­شود. بال ولو استنلس استیل و بال ولو کربن استیل . شیرهای توپی کربن استیل و استنلس استیل از جمله شیرهای توپی هستند که اغلب کاربرد صنعتی دارند و تفاوت اصلی آن ها در خصوصیات متریال به کار رفته در تولید آن هاست. بال مهم ترین قسمت بال ولو می باشد و وظیفه عبور سیال رو به عهده دارد که معمولا از جنس استنلس استیل تولید می شود. در نوع یکپارچه اسکلت اصلی توپ از قطعه ی کست و یا استیل فورج درست می شود اما در نوع چند قطعه ای اسکلت اصلی توپ به کمک سر هم شدن دو یا سه قطعه ی متفاوت تشکیل می شود. جنس بدنه و توپی در شیرها متفاوت می باشد و با توجه به کارایی خاص و استفاده در صنعت به انتخاب مصرف کننده می تواند شیر توپی را از جنس های مختلف انتخاب کند.  This h as been created  with the ᠎help of GSA C​on​tent G ener᠎ator DEMO!

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *