حقوق مصرف کننده در صنعت خودروسازی کشور نادیده گرفته می شود

[ad_1]

این کارشناس حقوقی گفت: انحصار بازار خودرو در کشور تاثیر بسزایی در عدم ارتقای کیفی خودروهای تولید داخل دارد و به دلیل رقابتی نبودن بازار، شرکت های خودروسازی محصولات خود را با شرایط خود به شهروندان تحمیل می کنند.

سیدمهدی حجتی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص ارتقای صنعت خودروسازی کشور، اظهار کرد: برای ارتقای کیفی خودروسازی کشور باید انحصار موجود در این حوزه به طور کامل از بین برود و شرکت های خودروسازی خارجی، شرکت های شبه دولتی خودروسازی را در اختیار داشته باشند. با انحصار بازار خودرو، کیفیت تولیدات داخلی شرکت های خودروسازی روز به روز کاهش می یابد. بهبود کیفیت

این وکیل دادگستری با بیان اینکه ارگان هایی مانند شورای رقابت توانایی و اختیارات لازم را برای مقابله با این انحصار در بازار خودروی کشور ندارند، گفت: تا زمانی که موانع ورود سایر تولیدکنندگان برداشته نشده و سایر بازیگران وارد عرصه تولید شوند، رقابت پذیر باشید. متأسفانه در عمل شاهدیم که شورای رقابت به جای حذف انحصار قدرت موجود در حوزه تولید خودرو، نهادهایی را که از حمایت دولت برخوردار نیستند و انحصار ندارند.

یکی از اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد کشته شدگان سوانح رانندگی در ایران 11 برابر استاندارد جهانی است. این امر ناشی از بی توجهی خودروسازان داخلی به کیفیت محصولات خود و عدم رعایت حقوق مصرف کننده در صنعت خودروسازی کشور است.

حجتی با اشاره به اینکه قانونگذار با تصویب قانون ویژه و تعیین تکلیف در قبال عرضه کنندگان خودرو تلاش کرد در راستای ایمن سازی خودروهای تولید داخل گام بردارد، افزود: این مصوبه در مجلس به تصویب رسید که در عمل و اجرای آن ناکام ماند و با نظارت برجام انجام شد. وزارت صنعت و معدن که وظیفه نظارت بر اجرای این قانون را بر عهده دارد، باید شاهد ارتقای کیفی خودروهای تولید داخل باشیم.» متاسفانه وی به جای ارتقای کیفی، شاهد افت کیفی بود.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه صنعت خودرو کشور در شرایطی است که حقوق عامه را تضییع می کند، گفت: معاون حقوقی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای کشور باید با ورود به این حوزه از تضییع بیشتر حقوق شهروندی و همچنین جلوگیری از تضییع بیشتر حقوق شهروندی جلوگیری کند. ورود به این منطقه.” علیرغم پرداخت چند برابر قیمت واقعی برای محصولات خودروهای داخلی، باید از محصولات کمتر ایمن و بی کیفیت استفاده کنند، ضمن اینکه در صورت فراهم شدن شرایط بازار رقابتی، شهروندان می توانند با همین مبلغ خودروهای خارجی باکیفیت خریداری کنند.

حیاتی در پایان با اشاره به اینکه وجود دست های پشت پرده در بازار خودرو مورد تایید مقامات عالی رتبه از جمله دادستان کشور است، گفت: بدیهی است هر جا که انحصار تولید برخی کالاها وجود داشته باشد. کالا و منافع اقتصادی بالا.» دست مافیایی و پشت صحنه است و تولیدکننده محدود به ارائه کالای با کیفیت و خدمات پس از فروش مطلوب نیست. مشکل دیگر این است که اکثر مردم از حقوق خود به عنوان مصرف کننده در این حوزه آگاهی ندارند و این موضوع بر سوء استفاده بیشتر خودروسازان داخلی از شرایط داخلی تأثیر می گذارد و آنها را برای رعایت حقوق مصرف کننده بلاتکلیف می کند.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *