جایگزین شیر در کیک چه چیزهایی می تواند باشد؟

جایگزین شیر در کیک, انواع جایگزین شیر در کیک, از چه موادی می توان برای جایگزین شیر در کیک استفاده کرد

جایگزین شیر در کیک

 

انواع جایگزین شیر در کیک

اشخاص به علل گوناگونی به دنبال جایگزین کردن شیر در کیک و شیرینی هستند! در حالی که شیر منبع کلسیم خوبی است ولی بعضی از افراد به علت حساسیت غذایی، سعی برای کاهش استفاده از چربی و کلسترول به دنبال جایگزین شیر در پخت کیک خانگی هستند. انواع گوناگونی برای جایگزین کردن شیر وجود دارند. برای آشنا شدن با این مواد با ما همراه باشید.

خامه سفید بجای شیر در کیک 

در بعضی از مواد کیک به جای شیر از خامه استفاده می شود. خامه برای کیک اسفنجی مناسب نخواهد بود و بافتی خامه‌ای به کیک می‌دهد. می توانید از خامه سفید برای روکش کیک استفاده کنید، برای تهیه خامه شکل گرفته، خامه، شکر و وانیل را با هم ترکیب کنید و ظرف را در فریزر بگذارید تا اطراف خامه یخ بزند، آنگاه خامه را از فریزر بیرون بیاورید و با قاشق یا چنگال مواد را مخلوط کنید تا قسمت های یخی به صورت مناسب در خامه پخش گردد.

 

آنگاه با دور تند همزن خامه را به صورت دورانی هم بزنید تا خامه شروع به سفت شدن و فرم گرفتن کند ولی بیش از اندازه خامه را هم نزنید چون آن را تبدیل به کره می‌کند.

 

جایگزین شیر در کیک, انواع جایگزین شیر در کیک,جایگزین شیر در پخت کیک خانگی چیست

انواع جایگزین شیر در کیک

 

آب بجای شیر در کیک

۸۸ درصد شیر را آب تشکیل می‌دهد؛ پس میتوانید به آسانی آب را جایگزین شیر کنید. به اندازه هر یک فنجان شیر، یک فنجان آب جوشیده اضافه کنید. البته با در نظر گرفتن نکات زیر:

 

– استفاده از آب بجای شیر امکان دارد بافت کیک شما را قدری سفت‌تر کند و مزه کیک را قدری عوض کند که خیلی مشخص نیست.

– چنانچه گفته شده از شیر پرچرب استفاده کنید یا نگفته شیر کم چرب باشد، بهتر است برای هر فنجان شیر از یک قاشق مرباخوری کره به همراه آب نیز استفاده کنید. کره با آب طعم کیک را بهتر می‌کند. کره قسمتی از چربی شیر را هم جبران می کند. (کره را آب کنید و همراه آب اضافه کنید.)

 – آبی که داخل مواد کیک می‌ریزید، حتماً جوشیده و ولرم یا گرم باشد. 

 

جایگزین شیر در کیک, انواع جایگزین شیر در کیک,بهترین جایگزین شیر در کیک چیست

از چه موادی می توان برای جایگزین شیر در کیک استفاده کرد

 

ماست بجای شیر در کیک 

ماست معمولی می‌تواند جایگزین خوبی برای شیر در پخت شیرینی‌هایی مثل کیک یا پنکیک شود. یک ماست یونانی خامه‌ایِ غلیظ، بهتر از یک ماست شل‌‌تر و رقیق‌‌تر عمل می‌کند. اضافه کردن یک قالب کره برای اضافه کردن قدری چربی به ماست هم توصیه می‌شود. آب را بیفزایید تا ماست به غلظت شیر ​​برسد. چنانچه در حال تهیه یک کیک شیرین هستید، احتمالاً باید قدری بیشتر از حالت عادی شکر اضافه کنید تا ترشی ماست جبران گردد.

 

جایگزین شیر در کیک, انواع جایگزین شیر در کیک, از چه موادی می توان برای جایگزین شیر در کیک استفاده کرد

بهترین جایگزین شیر در کیک چیست

 

آب میوه بجای شیر در کیک 

چنانچه می خواهید از آب میوه برای جایگزین شیر در کیک خود استفاده کنید باید به این نکته دقت کنید که از آب میوه در کیک های شکلاتی استفاده نکنید چون طعم خوبی به آن ها نمی دهد. سعی کنید از آب میوه برای کیک های ساده و وانیلی که در آن ها شکلات و پودر کاکائو وجود ندارد استفاده کنید. این را هم بدانید که استفاده از آب میوه برای پختن کیک به شیرین تر شدن و خوشمزه تر شدن کیک شما کمک می کند. و همینطور شما می توانید با توجه به علاقه و سلیقه ی خود از انواع آب میوه در طعم های گوناگون از جمله آب انار، آب پرتقال و… استفاده کنید.

 

جایگزین شیر در کیک, راه حل برای وقتی که برای کیک شیر نداریم

راه حل برای وقتی که برای کیک شیر نداریم

 

شیر خشک

می‌توان از شیر خشک برای اضافه کردن غلظتی خامه‌ای به کیک استفاده کرد. همینطور می‌توانید آن را به اسموتی و میلک شیک خود هم اضافه کنید تا مقدار پروتئین موجود در آن را بالا ببرید. حتی می‌توانید آن را به مخلوط کاکائو داغ خانگی که روی کیکی ریخته می‌شود هم استفاده کامل را ببرید. شیر خشک از نظر مواد مغذی مثل شیر کامل است و چیزی کم ندارد. همینطور، شیر خشک برای تهیه کیک بدون شکر هم مناسب است.

 

جایگزین شیر در کیک, انواع جایگزین شیر در کیک,بهترین جایگزین شیر در پخت کیک خانگی

بهترین جایگزین شیر در پخت کیک خانگی

 

شیرهای غیرلبنی

انواع زیادی از شیرهای غیرلبنی مثل شیر برنج، سویا، جو دو سر، بادام و نارگیل در بازار وجود دارند که انتخاب هر کدام به ذائقه افراد بستگی دارد. شیر برنج نزدیک‌ترین طعم دهنده به شیر گاو است ولی برای تهیه کیک‌های خامه‌ای مناسب نیست. شیر بادام، شیر سویا و جو دوسر غلیظ‌‌‌تر هستند و می‌توان از آنها برای تهیه کیک‌های خامه‌ای استفاده کرد.

 

شیر برنج طعم خنثی دارد و برای تهیه انواع کیک‌ها عالی است. شیر جو دوسر نیز بافت غلیظی دارد و تهیه کیک‌های خامه‌ای عالی است. شیر جو دوسر حتی برای افرادی به دنبال جذب کالری کمتر هستند، انتخاب خوبی است.

 

شیر بادام از بهترین گزینه‌های برای جایگزین شیر در پختن انواع و اقسام کیک‌ها است که طعم بادام آن می‌تواند به خصوص برای بچه ها خوب باشد. شیر نارگیل را هم می توانید در کیک پزی استفاده ‌کنید، در صورت استفاده از آن نیازی به شیرین کننده‌هایی مثل شکر و عسل ندارید.

 

شیرهای غیر لبنی برای کسانی که حساسیت به شیر دارند، مناسب هستند. به همان اندازه که در دستور شیر گفته شده، میتوانید از شیر سویا و شیر نارگیل و… استفاده کنید. 

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *